Het leven zoals het is: Japan

Saturday, December 30, 2006

Zalig Kerstmis en Gelukkig Nieuwjaar !!

Beter laat dan nooit, zegt het spreekwoord en vandaar ook: Zalig Kerstmis! Ik vond het heel jammer dat ik Kerstmis op z'n Belgisch gemist heb, want de Japanners hebben de Boodschap volgens mij toch niet zo goed begrepen hoor. In heel wat winkels kon je kersttaarten kopen en drukke kerstverlichting sprong me al te vaak in het beeld, maar van de kerstdrukte in de winkels, zoals ik me die in België herinner, was niets te merken. Kerstavond is hier ook niet iets wat je met je familie viert, maar als koppel in een (liefst chic!) restaurant.. of terwijl je bezig bent met je studentenjob! Kerstdag is geen officiële feestdag, met als gevolg dat er op Kerstdag niets er op wees dat het Kerst was. Vreemd, zeer vreemd...

Wat heb ik dan zoal gedaan rond Kerstmis?? Van 22 tot 28 december ben ik met Ruben en Judith naar Matsumoto getrokken, waar we Wim zouden gaan bezoeken.
Op vrijdag 22 december zouden we om 8u met de bus vanuit Umeda vertrekken, wat dus betekende om 6u uit de dorm vertrekken om op tijd te zijn! Pijnlijk, maar dat hadden we ervoor over! Ik ging er immers vanuit dat ik nog zeker 4 uur in de bus zou kunnen slapen. Eens in de bus bleek dat niet door te gaan, want ik zat naast een Japanner die niet van plan was om te gaan slapen en die heeft mij dan ook 3 uur aan de babbel gehouden. Vermoeiend, maar eigenlijk wel heel leuk! De man wist mij te vertellen over het homestay-programma dat hij organiseert en de noedel-shop die hij heeft :)
Frisjes was het daar in Matsumoto! Het moet al rond 2u geweest zijn toen we op Wims appartement aankwamen en die avond hebben dan ook niet meer gedaan dan gebabbeld, Wims dreamcast uitgetest, curry en pannenkoeken gemaakt! Ziet het er niet heerlijk uit??


Zaterdag 23 december en tijd voor wat sightseeing!
Redelijk lang geslapen onder de kotatsu en toen was het na het ontbijt al tijd om Sven en Rie (uit Tokyo) te gaan afhalen in het station. Samen zijn we het kasteel van Matsumoto en de kikkerstraat (met kikkerschrijn!) gaan bewonderen. Niet veel later kwam ook Stijn aan in Matsumoto-station en waren we na een Mos-burger (hun motto is 'Making people happy through food' en dat maken ze waar!) helemaal klaar voor een nomihoudai (all you can drink!). Wie was er? De Belgen: Wim, David, Joris, Filip, Sven, Stijn, Judith, Ruben en ik, de Japanse vriendin van Filip, Victoria (Rusland), de Chinees-Japanse vriendin met karakter van Sven. Het is dan ook een heel gezellig avondje geworden, met veel drank en eten! Zo hoort het! Na de nomihoudai waren we echter nog niet klaar om naar huis te gaan. Eerst zouden we nog naar een hiphop-club gaan. Een hiphop-club in Japan, ik kon er mij niet veel bij voor stellen, maar het ziet er echt uit als Japanners die zich verkleden in een Amerikaan. Best grappig en muzikaal waren ze best goed! Er volgden ook nog een paar hiphop-dansactjes en wat rappers en tenslotte kwam de dj ook nog eens het beste van zichzelf geven!'t Was de moeite om zien!!
De Japanse hiphopsters in actie,
Sven en ik,
Victoria/Ruben/Judith en ik helemaal in de sfeer





24 december
We wilden de streek wel wat beter verkennen en hadden de dag ervoor beslist om te gaan wandelen, tot bij het Alpen-park. David had ons voor gek verklaard, want dat was over een berg en dan nog eens op een berg of zo, maar echt afgeschrikt waren we niet! Vroeg opgestaan dus, klaar voor een stevige wandeling. De wandeling was minder stevig dan verwacht, maar we werden wel beloond voor de moeite met een prachtig zicht!
In het park zelf vonden we een Japans sprekende papegaai, die zich gewillig kunstjes liet aanleren door Judith, schapen, geiten, aapjes, zwijntjes, eekhoorntjes, enz. Ik had nog nooit een papegaai 'konnichiwa' horen zeggen, maar er is voor alles een eerste keer zeker??
Zoals gezegd, zaten we boven op een berg in Matsumoto en toen de zon uit het zicht verdween, koelde het daar ook ineens heel erg af. Tijd voor ons om af te zakken naar het appartement en ons klaar te maken voor het kerstfeestje dat David die avond in elkaar gestoken had. Er was een enorm gezellig zaaltje gehuurd en we hebben er met ongeveer 26 mensen een leuk feestje van gemaakt. Het avondeten kwam van de obentou-(lunchpakket)-man en was tegen de verwachtingen in, koud, maar daarom niet minder lekker!
Om 12u was het naar Belgische gewoonte, pakjes- en schuimwijntijd. We hadden afgesproken dat iedereen 1 pakje zou geven en ééntje zou krijgen en ik heb van Ruben een chocoladefonduetoestel gekregen waar ik hééél blij mee was !!




Kevin en Hiromi



25 december oftewel Kerstmis
De volgende dag besloten Stijn, Wim, Judith, Ruben en ik Kerstmis nog eens in beperktere kring te vieren en na de karaoke, gingen we dan ook uitgebreid winkelen voor ons kerstdiner. We zouden pasta met champignons en kaassaus maken. Nu, kaas vinden voor een redelijke prijs is niet zo vanzelfsprekend in Japan! Uiteindelijk is onze kaas dan ook een mengeling geworden van Parmesan uit een potje en een mix-pakje voor op de pizza. Het resultaat mocht er wezen, maar pasta met superveel kaas erbovenop zal toch zijn voor terug in België! Ik ben even het voorgerecht vergeten te vermelden, maar dat was kippenroomsoep en tomatensoep (lang leve minute soup!)! Er leek maar geen einde te komen aan de desserts: chocoladepudding, chocoladefondue en chocoladetaart! Meer chocolade eten ging die avond ècht niet meer...Judith met haar princess-piggy en Stijn heel blij met zijn hamburger-cd-hoes
We hadden ook voor iedereen pakjes gekocht, waardoor het na elk gerecht tijd was voor een pakje!! Ik kreeg een fragrance pon-pon (een popje dat de kamer goed doet ruiken als je het door de kamer gooit), een oranje kussen en een cookie-monster-tasje! En tevreden was ik!

26 december
Het oorspronkelijke plan voor vandaag was om te gaan skiën. Er bleek echter te weinig sneeuw te liggen op de plaats waar we naartoe zouden gaan en die plaats bleek dan ook nog eens op 2u met de trein te liggen... Het zou een te kostelijke zaak worden, waarop we ons plan dus maar veranderden in een dagtrip naar Nagano, waar de Winterspelen van 1998 plaatsvonden. We bezochten Zenkouji en de M-wave, de ijsbaan die speciaal gebouwd werd voor de winterspelen!
Wim ontdekte dat ijsschaatsen superleuk is, Stijn waagde zich ook aan wat kunstjes en ik heb aan dat ijsschaatsen een blauwe knie overgehouden!
Maar, (ijs)schaatsen is geweldig! Echt waar! Judith en Ruben waren het foto-team van het moment, maar ze hebben iets gemist!

27 december
Reeds de laatste dag in Matsumoto en dus tijd om nog wat dingen te ervaren die wij hier in Osaka niet hebben! We hebben het Matsumoto-kasteel van binnenuit bekeken en ik vond het eigenlijk wel geweldig! Langs buiten lijkt het kasteel 5 verdiepen te hebben, maar het heeft er 6. Slimme Japanners! Het zicht vanop het bovenste verdiep op de bergen was dan ook prachtig. Stijn vertrok die dag reeds om 17u en na hem uitgewoven te hebben, zijn Wim, Ruben, Judith en ik nog naar een onsen geweest. Als het koud is, zoals het in Matsumoto was, dan is een onsen zeker aan te raden. Twee uurtjes in verschillende baden, koud, warm, met en zonder bubbels en een sauna en we waren weer als nieuw!
De volgende dag, weer vroeg uit de veren om de bus van 7u te halen... brrr... 't is koud in Matsumoto om 6u 's morgens! Maar er zat geen Japanner naast mij deze keer en ik heb heerlijk geslapen in de bus.

Nu ben ik al een paar daagjes terug in de dorm en het is hier ongelooflijk rustig. Zo ongeveer iedereen is naar huis om Nieuwjaar te vieren. Mijn roommate zal er ook niet zijn tot 6 januari en ik ben er niet rouwig om! 't Is enorm leuk om deze kamer voor mij alleen te hebben!
Morgen is het al oudejaarsavond en daarom 'beter vroeg, dan laat':
GELUKKIG NIEUWJAAR! Maak er een spetterend feest van en dat 2007 in geluk en gezondheid mag verlopen!
Ik ga voor een zeer speciale nieuwjaar dit jaar. Met de backpack-circle, zal ik Rokko
beklimmen en naar de zonsopgang kijken in Kobe. Naar de zonsopgang kijken is niet iets wat ik al ooit bewust gedaan heb, maar nieuwjaar lijkt mij wel een geschikt moment om dat eens te doen. Ik kijk er al naar uit!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hilde is terug :-) (allé toch op de pc) voor d echte Hilde moet ik nog even wachten :-(
lijkt me echt super wat je daar allemaal doet, ik heb er ook zin in, want hier bij mijn boeken is het minder fijn hoor..
geniet van al die mooie momenten en natuurlijk ook een gelukkige nieuwjaar ! leve 2007 (dan komt Hilde terug)
dikke pak
x

16:09  
Anonymous Anonymous said...

Inderdaad ook een heeeeeel erg gelukkig nieuwjaar gewenst! Dat van u zal wel wat spannender zijn dan dat van mij, denk ik. En om te vermijden dat ik hier alleen maar oninteressante studentengezaag ga afsteken, houd ik het vandaag heel kort ;-)
Dikke knuffel!
Hel1

16:35  
Anonymous Anonymous said...

gelukkig nieuwjaar! 2007 wordt even goed als 2006 en nog beter!
khoop dat uw zonsopgang de moeite was, dat kan volgens mij ni anders. klein magisch momentje zo boven op een berg met de zon die opkomt, denk is. waarschijnlijk is het toch wel anders als ge u eigenlijk voorsteld, geen ontgoocheling maar nog beter, nog meer.
mijn hersenen worden aangetast door de examens, zoals ge wel zult merken in de bovenstaande tekst (tekst?)
groetjes
en drie kerst en drie nieuwjaarskussen

11:26  
Anonymous Anonymous said...

Gelukkig nieuwjaar! Je moet een fantastisch oudejaar hebben gehad en dan als aflsuiter zonsopgang mooi mooi!
3 nieuwjaarskussen Kathleen

14:14  
Blogger Karolien said...

Vandaag in de krant:
'Naakte' danseressen schokken Japanse kijkers
De Japanse openbare omroep NHK heeft zich verontschuldigd tegenover haar kijkers. Tijdens een muziekshow op oudejaarsavond stond de telefooncentrale roodgloeiend na een optreden met danseressen in een vleeskleurig pak. Veel kijkers dachten dat de danseressen tijdens een optreden van DJ Ozma niets om het lijf hadden en reageerden geschokt. In werkelijkheid hadden ze echter een vleeskleurig pak aan. ,,We verontschuldigen ons voor het misverstand", verklaarde een presentator. ,,Het zag er allemaal wat te echt uit".

Het bewuste filmpje

Het is best wel nog een aanstekelijk liedje :)

22:14  

Post a Comment

<< Home