Het leven zoals het is: Japan

Wednesday, December 20, 2006

Vakantie!

Inderdaad, u leest het goed, vanaf vandaag heb ik officieel vakantie, tot begin april. De presentaties, testen en op de papers van 'Popular Culture' en 'Manga' na, ook alle verslagen zijn afgewerkt!
Vreemd gevoel hoor, 't idee dat ik 3 maand lang niet naar school moet, maar ook wel heel leuk natuurlijk!
Waar ga ik me dan al die tijd mee bezig houden?
* 22 tot 28 december:
tripje naar Matsumoto, waar ik hopelijk! een witte kerst ga vieren met de Belgjes, die aan Shinshu University studeren en wat ga skiën!
* januari: leren voor het kanji-examen in februari, fukumusume worden en Peking Express spelen in Japan!
* februari: kanji-examen afleggen, op reis naar Hokkaido ( daar is het yuki-matsuri of sneeuwfestival) en Chiyori, mijn roommate, gaan bezoeken in Shikoku
*maart: Okinawa!
* eind maart -begin april: mijn ouders en broertje in Japan!

Flasback naar de voobije week:

De voorbije week was 'EETweek', ik heb dan ook vooral gegeten deze week...
Woensdag 13 december had ik met Chiyori afgesproken om te gaan eten voor mijn verjaardag. We gingen voor een curry-tabehoudai (all you can eat!) en als dessert een geweldig ijsje met yoghurt en mango-smaak. Jammie!
Donderdag hebben Ruben, Michaël en ik de twee Japanners van Kandai ontmoet die volgend jaar een jaartje in Leuven komen studeren. Mitsui wil naar België komen omdat hij graag naar het buitenland wou en ze hem op het internationaal centrum verteld hadden, dat België goed is... Daiki daarentegen wil graag naar België komen omdat hij mega-geïteresseerd is in Kunst en in België 'alles' kunst is. Hij is al begonnen met Nederlands leren en wil graag na zijn jaar aan de KUL, kunst gaan studeren in Antwerpen! Over twee tegengestelde persoonlijkheden gesproken! 't Zijn wel twee sympathieke kerels en we zijn dan ook gezellig samen okonomiyaki gaan eten!
Tussendoor nog een paper (van 1 blz...) geschreven voor 'Japanese Law' en dan vrijdagavond na de les, op vraag van één van onze Japanse vriendjes, Mitsunori, naar zijn theatervoorstelling gaan kijken. Deze was uiteraard in het Japans en ik moet eerlijk toegeven dat ik er weinig van begrepen heb.. Het was dan ook een heel surrealistische bedoeling en in 't Nederlands is zoiets soms al moeilijk te volgen. (Tot zo ver mijn excuus!) Het ging over een soort pijpleiding die vanuit iemands huis naar (volgens Ruben) de hemel liep en de mensen liepen dan ook regelmatig van de gewone wereld naar de hemel en terug...
Zaterdag ben ik in Umeda het sky-building gaan bezoeken en bleek daar toch wel geen echte DUITSE kerstmarkt aan de gang te zijn zeker?? Ongelooflijk, maar waar! Bekomen van de schok, ben ik dan maar verder gaan shoppen en voor 5u in de namiddag naar de dorm teruggekeerd, want toen begon het kerstfeestje! Zoals alle feestjes in Japan, was ook dit feestje netjes gepland. Het zou duren van 5 tot 7 en inderdaad niet langer! Een kerstfeestje was het, want er was een blauwe kerstboom, kerstvrouwtjes, veel eten, kerstgebak, bingo-spelletje en véél cadeautjes.









Ik heb mij dus nog maar eens volledig gegeven en gegeten tot ik geen pap meer kon zeggen! Mijn cadeautje die avond was trouwens een kalender in lego-vorm. 't Komt er dus op neer dat ik elke maand mag puzzelen, en dan pas kan genieten van het geweldige uitzicht van mijn kalender. Gelukkig dat ik lego geweldig vind!
Zondag was het dan nog eens tijd om naar de Emamiya-Ebisu-tempel te gaan in de aanloop van het festival in januari waar we fukumusume worden. Roos, Pia en ik waren dus vroeg opgestaan en stonden aan de tempel om 10u. Het was daar verdacht rustig, als je bedenkt dat er zo'n 45 fukumusume zijn en al die meisjes samen wel wat decibels kunnen produceren.. Wat later bleek dan ook, dat we helemaal niet verwacht werden om 10u, maar pas tegen de middag! Er was blijkbaar iets misgelopen bij het printen van de papieren en wij Europese meisjes waren blijkbaar de enige die van niks wisten!
Maar geen nood, de priester van de tempel besloot even tijd voor ons te maken en ons, met z'n drieën, uitleg te geven over wat er precies van ons verwacht wordt. We zullen geluksbrengers in alle kleuren, maten en geuren verkopen en de hele tijd buiten zitten. We kregen uitleg over wat alles was en hoeveel het kostte, dat we de hele dag buiten zullen zitten en dat het dus heel koud zal worden. Voor ons vertrek kregen we dan ook nog een paar hot pads mee, die er voor moet zorgen dat we niet ziek worden....
De fukuotoko (oftewel Ruben en Chuuken) zullen ons assisteren met het teruggeven van wisselgeld. Ziehier nog maar een bewijs van hoe Japanners er in slagen om jobs te creëren! Fantastisch is het!
De voorbije drie dagen waren het 'examens'. Maandag moesten we een tekst schrijven voor 'Contemporary Japan' en Murphy was mij niet goedgezind, want net toen besloot de batterij van mijn elektronisch woordenboek het te begeven... Jammer, maar helaas!
Gisteren en vandaag testen voor Japans en nog een presentatietje voor 'Japanese Business and Industries'. En nu is het dus gedaan!!

In deze blog heb ik niets meer te zeggen dan:
Prettige Kerstdagen, maak er het beste van met de mensen die van je houden!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ey hilde

GENIET van uw drie maanden vakantie, ik ben een klein beetje jaloers ;) Het wordt hier zo stillekes aan spannend.
"Alles" is kunst in België vind ik wel een mooie uitspraak :P Het verbaast mij niet dat Daiki kunst wil komen studeren in Antwerpen. Naar het schijnt zitten er hier op de academie vooral mensen uit het oosten (om ze allemaal samen maar zo te vatten dan). Naar t schijnt maken die ook heel knappe dingen. Je kan daar gemakkelijk een paar uur rondlopen om al hun kunstwerken te bestuderen. De kunststudenten zijn er ook zo uit te halen. Ze dragen nogal gekke kleren. Het komt er op neer dat zij, uit het verre oosten veel meer durven als wij en dat doet hem het wel hier in dit kleine België.
Lots of love and kisses vanuit 't stad.

groetjes Evelien

16:43  
Anonymous Anonymous said...

hej Hilde

super dat je vakantie hebt,ik ben net zoals evelien echt jaloers, nu in leuven ook al die kinderen uit het middelbaar die happy aan het rondhuppelen zijn, met zo een vakantiegevoel, en wij, bah!
maar ja

ben blij dat er zoveel leuke dingen op jou programma staan, echt waar ! ik ga je missen tijdens onze kerstfeestjes, allé ja anders ook hé, maar je weet wel wat ik bedoel..

hou je goed daar !
dikke knuffel!

Katrien

18:22  
Anonymous Anonymous said...

Merry christmas hiruda san!!!!!
:D

18:33  
Anonymous Anonymous said...

yo mieders!!! om te beginnen ne goeie kerst he ;) en ik hoop voor u dat uw broer vroeger aankomt, anders is er iets misgelopen. hier is t wel tof vrijdag zijn tom johan en ik gaan feeste gelijk de beesten in diepenbeek, het was heel tof, ni te zat en braaf geweest... gisteren hebben we lord of the rings marathon gedaan van de lange versie, nu ben ik claudy eens voor se! was ook heel tof wel lang :) slaap nog goed, want gij ligt nu te ronken...
salaaat

01:12  
Anonymous Anonymous said...

Hilde ?

13:35  

Post a Comment

<< Home