Het leven zoals het is: Japan

Thursday, November 23, 2006

Genezen, Asahi-bier en Engels/ Amerikaans avondje

Eerst en vooral zou ik iedereen willen bedanken die bezord was om mij en mij dat op de één of andere manier heeft laten weten! Merci, dat doet deugd als ge ziek zijt!
Nu ja, maandag was ik dus ziek en heb ik zoals reeds gezegd een hele dag in bed doorgebracht. De combinatie van veel slaap, pilletjes, pocari sweat en geen presentaties op dinsdag heeft ervoor gezorgd dat ik mij dinsdag al bijna de oude voelde. Ik zeg wel bijna, want mijn maag heeft vies gedaan tot vandaag.
Dinsdag was dus een gewone schooldag met Japans om 9u van de lerares waarvan ik ronduit gek word. Ik voelde me nog niet helemaal gezond en het was 9u, dus ik had eigenlijk het liefst van al nog wat in mijn bed blijven liggen. Toen om 9u bleek dat we maar met 3 daar waren: Robbert, David en ik, wist ik zeker dat ik beter had blijven slapen. We hebben nog 10 min. gewacht (!) tot er misschien nog iemand zou komen en toen zijn we toch maar met de les begonnen...
Waaraan ik me zoal stoor bij 三宅-sensei:
* het feit dat ze 'Ik-hou-van-jongens-maar-meisjes-zijn-stom'-persoon is
Zo werd ik er vandaag weer maar eens op gewezen dat Roos naar de les moet komen (terwijl ik haar net zei dat ze ziek was en dat Jamal (jongen!) en ook niet was en daar natuurlijk niemand een woord over repte..)
* haar hoge giecheligheidsgehalte, het feit dat ze
*we maar niet vooruit gaan, in december zullen we dan ook een test hebben van hoofdstuk 2 en 4. Inderdaad dan zullen we op 3 maanden niet meer dan 2 hoofdstukken leerstof uit ons Japans boek gezien hebben...
Maar om dan toch maar met een positieve noot te eindigen over de Japanse lessen: de lessen van Fukui-sensei zijn fantastisch en ook naar de Japanse lessen van Inagaki-sensei (ze gebruikt hetzelfde boek als Mrs. Giechel, maar tijdens haar lessen zien we de oneven hoofdstukken) ga ik met plezier!
Omdat ik nog steeds een beetje ziek was, had ik enorm veel goesting in Belgische kost! Ik kon het dan ook niet laten om wortelstoemp met ajuinburgers (bij gebrek aan worst) te maken. Ziehier mijn creatie:











Gesmaakt heeft het hoor ;)

Gisteren zijn we in het kader van de les 'Japanese Business and Industries' naar de Asahi-brouwerij, hier vlakbij in Suita, geweest. Professor Kawakami wees er mij voor we naar de brouwerij vertrokken nog even op dat ik nog geen 20 was en dus niet mocht drinken. Geen probleem zei ik, want mijn maag wou precies nog niet helemaal mee. Eens in de brouwerij kregen we een filmpje te zien over de productie van bier en over hoe enthousiast de medewerkers van het bedrijf zijn! Grappig, vooral het Engels-met-het-Japans-accent dat de medewerkers gebruikten ;) Daarna volgde er een toer door het bedrijf. Tussen de machines mochten we jammer genoeg niet rondlopen, maar we konden alles van bovenaf zien, vanuit een soort gang met glazen wanden. Tenslotte mochten we gedurende 20 min. zoveel bier proeven als we wilden... ;)














Ook in Japan kennen en appreciëren ze Belgisch bier!


Wat heb ik geleerd tijdens dit uitstapje:
-Er zijn 9 Asahi-brouwerijen in Japan
-Asahi maakt ook heerlijke niet-alcoholische mango-drankjes
-de dagelijkse productie gebeurt van 8u30 tot 17u
-als ik elke dag een blikje van 350ml Asahi-bier zou drinken, zou ik 4000 jaar bezig zijn om een silo bier leeg te drinken... (ik hoop nog steeds dat ze eigenlijk 400 bedoelde)
-als ik niet zeg hoe oud ik ben en gewoon alcohol drink, is er geen haan die daar naar kraait in Japan! ;)
- Asahi-bier wordt op een volgens mij totaal verkeerde manier getapt!
-Amerikanen houden niet van schuim op hun bier en roeren dus eerst eens in hun bier vooraleer ervan te drinken...
Na het uitstapje besloten we met ongeveer iedereen die in die les zat, naar het parkje bij de jongensdorm te trekken en daar ons feestje verder te zetten. Slechts met één Smirnoff ice voor mij (ja, de maag...) Iedereen was veel vrolijker dan normaal en daar kan ik alleen maar blij mee zijn, want het was heel gezellig. Maki (Kyoto), Phil (Amerika), Dan(Amerika), David (Engeland) en ik zijn daarna nog okonomiyaki (soort Japanse pizza) gaan eten. Daarna had ik nog niet meteen zin om naar huis te gaan en aangezien het gisteren de gebruikelijke drinkavond van de jongens is, besloot ik maar eens mee te gaan naar GB's. Meer dan cola heb ik niet gedronken, maar het was toch heel leuk. Op dan Phil na, die mij zonodig moest vertellen wie hij allemaal niet leuk vond van de meisjes en dat hij zeker niet van plan was om in deze eeuw nog een poging te doen om zijn mening te herzien...
Met Dan en Alasdair heb ik trouwens een heel goed gesprek gehad over 'het leven in Japan' en hoe jammer het toch wel is dat de jongens en de meisjes niet meer in dezelfde dorm zitten.

Vandaag was weer een nationale feestdag en dus tijd voor mij om nog eens goed uit te slapen, volledig te genezen en eens aan mijn presentaties voor Manga en Popular Culture verder te werken! Zo, dat was het weer voor vandaag, tot de volgende!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hilde,
tof dat je juist op tijd genezen was.
Ik zie tussen die bieren wel geen Hoegaarden staan.
Misschien moet ik eens een paar flesjes trappist opsturen.
Als we nog iets over hebben na onze trappistenavond natuurlijk.
Groetjes, Claudy

16:41  
Anonymous Anonymous said...

kennen ze belgie ginder eigenlijk? of de belgische bieren, zijn ze gekend?

18:22  
Anonymous Anonymous said...

Uw stoemp zag er goed uit. Maar hebben de Jappen patatjes?

08:45  
Blogger Michael said...

Amen to that! Lang leve het gratis bier in de brouwerij!Woehoew!

14:41  
Anonymous Anonymous said...

leeft ge nog?

17:13  

Post a Comment

<< Home