Het leven zoals het is: Japan

Tuesday, October 17, 2006

een gewone schooldag

Vandaag was een gewone schooldag en daarom ook wel eens de moeite om te vermelden, denk ik. Deze ochtend begon al fantastisch, toen ik plots wakker schoot om 8u30 en besefte dat ik mijn wekker een uur eerder afgezet had en meteen weer in slaap gevallen was. Ik had echter les om 9 u en dus heb ik me snel aangekleed en naar de les gerept. Het ontbijt hier is maar tot 8u30 (stipt!), daar was ik dus ook al te laat voor...Met een banaan voor onderweg ben ik dan maar op mijn fiets gesprongen en was ik nog mooi op tijd voor de Japanse les. Niet dat het een ramp geweest zou zijn als ik te laat was geweest, want onze (vrouwelijke) sensei slaagt er steeds in om Roos en mij (de twee enige meisjes) te negeren. Eerst dacht ik dat het een verkeerde verkeerde indruk van mij was, maar integendeel. Alles wat de jongens zeggen is fantastisch en daar volgt dan ook een een giechelbui op, die je alleen maar bij een puber kunt verwachten. Hoewel we het boek 'Authentic Japanese: Progressing from Intermediate to Advanced' van The Japan Times gebruiken, heb ik niet het gevoel al veel bijgeleerd te hebben. De Japanse les van dinsdag zal zelfstudie worden denk ik. We hebben welgeteld 3 regeltjes gelezen vandaag en superlang het hoofd gebroken over mogelijke voorbeeldzinnen toepasselijk bij de grammatica. Op zich heb ik geen probleem met het zoeken van voorbeeldzinnen, maar waarom o waarom moest iedereen dat doen??? Tot zo ver mijn frustratie over de sensei. Gelukkig hebben we morgen een andere lerares die hetzelfde boek gebruikt, er wel mee vooruit gaat en geen speciale voorkeur voor jongens heeft! Lang leve Inagaki-sensei!
Na de les was het dan tijd voor mijn ontbijt. Ik dacht te gaan eten in de broodjeszaak boven het cafetaria van 't unief en daar kwam ik Matthias (Duitsland) tegen die blijkbaar ook geen tijd had gehad voor ontbijt. Een kaneelkoek in de vorm van een ronde rozijnenkoek en een kop thee later voelde ik mij al veel beter! Ik had niet meteen iets te doen daarna en besloot dus maar op een bankje bij een van de vele grasperkjes hier te gaan zitten. Dit perkje is een van mijn lievelingsplekjes aan't worden op de universiteit, je kan er geweldig leuk mensen kijken. Zo ontdekte ik vandaag een cirkel Japanners die zakdoek leggen aan het spelen waren.... Er is trouwens een nieuw grasperkje af, vlak naast dat waar ik ging zitten, maar dat is nog niet officieel open. 't Is vrij absurd om twee parkjes naast elkaar te zetten, vooral als je weet dat er beton onder het gras ligt en de studenten deze universitaire uitspattingen moeten betalen. Youhei wist me te vertellen dat de universiteit er alles aan doet om toekomstige studenten aan te trekken en dus met hun geld massa's gebouwen/ perkjes aanlegt, maar qua studiemateriaal in de klaslokalen is het bedroevend slecht gesteld. Plots voelde ik me bijna schuldig dat ik hier helemaal geen inschrijvingsgeld moet betalen!
Onderweg naar de meeting van de Backpack-club bleek er in't midden van de weg een boksring opgesteld te zijn, waarin twee Japanners elkaar pijn aan't doen waren... Rare wezens die Japanners. Toen ik dan terugkwam, bleek dat degene die eerder verloren had (denk ik) opgehangen was aan een kruis... Over marteling gesproken!
Nog even tijd om middag te eten en dan 45 min. met de fiets naar Toyonaka voor de theeceremonie. Vandaag was die heel leuk! Ik mocht eindelijk thee maken, drinken en een Japans cakeje eten tijdens dezelfde les! De thee die we maken is poederthee en er komt dan ook een hele hoop bij kijken vooraleer je deze kan maken of opdrinken. Regeltjes voor alles, maar best interessant! Ik hoop dat ik dat zelf ook allemaal zal kunnen op 't einde van't semester/schooljaar!
Vanavond had ik geen eten gekocht en besloot ik maar takoyaki te gaan uithalen. Tako is inktvis en yaki betekent gebakken. 't Zijn balletjes met tako in en daarboven op wordt dan bulldogsaus, mayonaise en visschilfers gedaan. Klinkt misschien niet zo smakelijk, maar 't is echt heerlijk en een lokale specialiteit! En daarbij: ik heb toch iets nodig ter vervanging van mijn frietkot....!
Morgen test Japans, dus daarna toch nog wat leren, in bad en dan onder de wol!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hej lieve Hilde

tss mijn archeologie en scoutsweekends door, is mijn dagelijkse bezigheid ook de blog van Hilde lezen, ik vind het echt fijn om te weten wat je daar allemaal uitspookt..
zo thee maken, wil ik ook wel kunnen :-)

het is trouwens vrijdag dag van de jeugdbeweging, heb je je struikeldasje mee ?? zoja, aandoen die das !! :-)
vrijdag begint mijn tweede weekend op 2 weken tijd, deze keer met de jonggivers, vorig weekend als fourage met de welpen in Genk (daar waar wij samen ook op weekend zijn geweest, mooie herinneringen dus :-)

tot de volgende ! en ik mis je toch wel hoor !
liefs

Katrien

22:13  
Anonymous Anonymous said...

Allé, ik hoor het al.
Een heel druk leven daar in Japan.
Je profiteert er precies vollen bak van.
En wat dat van mij n Katrien betreft.
Heleen is een beetje jaloers denk ik.
Ik heb op kamp toch ook naast haar geslapen.
Zo dat ze zich niet eenzaam voelde.
Hildeke, houd uw goed maske.
Wij doen dat hier ook.

22:16  
Anonymous Anonymous said...

héhé, Claudie heeft het gevonden, ik ben inderdaad jaloers ;-) Ben het al van bij de welpen gewoon dat hij mijn welpenpet altijd kwam pikken!
Het welpenweekend was idd heel tof! alé, ik heb mij toch goed geamuseerd en ik denk de welpen ook.
Ik heb hier in Namen een tegengestele prof, die luistert alleen naar de meisjes en lacht de jongens altijd uit: de playboy onder de proffen dus. ik klaag niet :-)
Hier in de Walen hebben ze blijkbaar geen dag vd jeugdbeweging. Ik heb toch lekker mijn hemd en struikeldasje mee (ja ik heb ook zo'n nieuw vreemd lang model van de Scoutshop, dus ge zijt niet alleen!)
alé, have fun and keep on writing! I keep on reading!
xxx
Bagheera

12:04  
Anonymous Anonymous said...

Super wa ge daar allemaal meemaakt zenne. Ik ben e beetje jaloers als ik alle verhalen hoor, maar toch weet ik da ik hier niet zo lang weg zou kunnen...
Ik vind het echt super da het u zo goe afgaat, ik denk aan u.
Het eerste kapoenenweekend is ook vlot verlopen, en hopelijk gaat het nog lang zo door.
Vrijdag acht dagen scoutsfuif, we zullen een nummer lang speciaal voor u dansen en zingen en gaan!

Geniet er nog van, en Hilde, ge zijt e goeike :)

Zoen, Goele

20:38  
Anonymous Anonymous said...

ey hilde

om eerlijk te zijn kan k mij moeilijk een beeld vorme van wa jij daar allemaal mee maakt. voor mij lijkt het net een sprookje. en zo klinkt het ook, zoveel ervaringe... wouw

twelpenweekend was idd kei tof, ma omda t een drie dubbelweekend was (kapoenen, welpen, givers) hebben de jonggivers volgend weekend te weinig fourage. komt gij af hilde, kheb vliegtuigtickets via teleplaatsmachine van professor barabas geregeld...

veel plezier

Evelien

10:02  
Blogger Hilde said...

Joe mannekes!

't Is echt fantastisch dat gelle zo enthousiast zijn over mijn blog. 't Is ni altijd evident om hem up to date te houden, maar ik doe mijn best ;) Ik denk dat er toch iets scheelde met de tickets zenne, evelien, ik zit nog altijd tussen de Jappen! Merci voor de comments! Ik mis scouts en ik mis ulle, dus misschien moeten gelle ook maar een blog maken, zoda'k scoutsverhalen kan lezen?? 't Is maar een voorstel natuurlijk he...
Ik ben mijn struikeldasje vergeten en dus is de dag van de jeugdbeweging een beetje aan mij voorbij gegaan.. Volgend jaar beter zeker?
Doe da nog goed daar!

07:54  

Post a Comment

<< Home