Het leven zoals het is: Japan

Friday, May 11, 2007

Lentesemester

Het nieuwe semester begon reeds een maand geleden, maar aangezien 't er nog steeds niet van gekomen is om jullie te laten weten of ik nu eigenlijk wel iets studeer, dacht ik dat 't daar wel eens tijd voor werd!

Japans: Level 5/6 en Nihongo 1 en Contemporary Japan

Zoals gezegd is het Japanse taallessen systeem veranderd. Er zijn nu 6 niveaus ipv 4 en iedereen word ook verwacht om er twee te volgen ipv één. Ik volg dus nu level 5 en 6. En dat is heel goed, want ik leer er werkelijk iets bij en de vrouwelijke-studenten-hatende-docent van vorig semester geeft er geen les!
Nihongo 1 is eigenlijk een les voor buitenlandse studenten die langer dan 1 jaar aan Kandai studeren. In die les zitten dan ook voornamelijk Aziaten. Maar de lessen zijn een uitdaging en dus ga'k er ook naar toe.
Contemporary Japan is de discussieklas van Fukui, nog steeds pijnlijk op een maandagochtend !
Deze Japanse lessen nemen in totaal zo'n kleine 8u per week in beslag, wat meer dan het dubbele is van vorig smester!

社会法
Deze les is een seminarie dat ik volg samen met Roos, Ruben en Michaël, bij de Japanse studenten. Van professor Tsunoda hadden we vorig semester ook al Japans recht gehad, maar nu krijgen we dus les over hetzelfde thema, zij het dan in het Japans. Aangezien de les een seminarie is, wordt er verwacht dat we in groepjes een presentatie maken en vooral die zal de grootste uitdaging worden voor dit vak. (Mijn groepje heeft het over 'kloneren')

Japanese History
Dit vak is eigenlijk een discussieklas, waarbij we dieper ingaan op de 2e wereldoorlog. We hebben het over Hiroshima, troostmeisjes en Pearl Harbor. De professor is een vrouw, wat gedeeltelijk wel het grote aantal jongens in die les verklaart, maar wat meer is, haar Engels is echt goed en ze geeft echt goed les!

Kalligrafie 書道
Sinds 3 weken geleden, volg ik ook kalligrafieles, hier vlak tegenover de dorm. In Leuven had ik al een inleiding gehad en dat vond ik wel leuk! Hiragana en katakana leren schrijven, klinkt misschien veel minder exotisch/ kunstzinnig dan kanji (Chinese karakters), maar 't is zeker niet gemakkelijker en ik leer nog woordenschat bij ook.
Mijn enthousiasme is blijkbaar overgeslaan naar Meikei (Taiwan), die sinds vorige week meegaat om hiragana/katakana te leren kalligraferen!

In vergelijking met vorig semester valt er dit semester wel degelijk iets te leren, wat alleen maar toegejuicht kan worden!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

vandaag in de Standaard:

"Japanners werken zich letterlijk dood"
Dat blijkt uit cijfers van het Japanse ministerie van Volksgezondheid.
Van maart 2006 tot maart 2007 werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, 147 onder hen overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat is een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

niet aan mee doen hé Hilde!

14:15  

Post a Comment

<< Home