Het leven zoals het is: Japan

Wednesday, April 18, 2007

Na vakantie (met bezoek!) is er soms ook weer school..


Een schooljaar aan een Japanse universiteit begint in april. Aan Kansai University begon het nieuwe schooljaar op 5 april voor de buitenlandse studenten, voor de Japanse studenten op 9 april. Niet dat dit alles voor mij echt uitmaakte, want mijn ouders en broer waren in het land van 30 maart tot 13 april en dus was ik verplicht om te spijbelen... Jammer!

30 maart, de dag van aankomst van mijn familie! Ze zouden om 8u20 landen en ik was dan ook in het midden van de nacht opgestaan om via een 2u durende treinrit naar Kansai airport te gaan. Ik was natuurlijk te vroeg (tja, zenuwen he!) en toen ze tegen 9u30 eindelijk te voorschijn kwamen, was ik dan ook enorm blij! Dit zou het begin worden van 2 zeer vermoeiende maar interessante weken! Het Japanse avontuur begon bij de lunch, een lunch-set die bestond uit sushi tempura! De eerste ervaring met stokjes verliep niet al te vlot, maar gelukkig hadden we allemaal honger en was de motivatie om te eten er wel!

Wat hebben we zoal gedaan? De dag van aankomst, nauwelijks iets, want de jetlag had toegeslaan! De volgende dag was het tijd voor een rondleiding op de universiteit, een bezoekje aan het park rond het kasteel van Osaka en hanami in de buurt van één van de treinhaltes tussen de dorm en het hotel. Hanami 花見 is letterlijk 'kijken naar de bloemen'. Dus wat de Japanners elk jaar doen tijdens het bloeien van de befaamde Japanse kerselaar. Het is een prachtig zicht en daar maken ze hier dan ook uitgebreid gebruik van om onder deze bomen te picknicken, voorzien van de nodige drank uiteraard..

1 april! Geen aprilvissen, maar wel een uitstapje naar Kioto op het programma! We bezochten het Gouden Paviljoen en het Zilveren Paviljoen en het daaraan grenzende filosofenpad. Prachtig was het met al die kerselaars in bloei! In de buurt van het Gouden paviljoen kruisten we toevallig een lokaal festival, compleet met dansende draken en een mini-versie van het gouden paviljoen. Tot zover was onze dag al wel vrij Japans geweest, denk ik.

2 april, kasteel van Himeji 姫路城
Het beloofde mooi weer te worden en dat leek me een geschikte moment om het kasteel van Himeji te bezoeken. Het kasteel van Himeji behoort samen met dat van Matsumoto en Kumamoto tot de 'drie beroemde kastelen van Japan' en kon dan ook niet ontbreken op de ontdekking van Japan door mijn ouders en broer! Wat ons bij aankomst in Himeji meteen verraste, was de man, die in de buurt van het station zijn broek naar beneden liet zakken en daar doodgewoon zijn behoefte deed! Zoiets hadden we met z'n vieren nog nooit gezien! Het kasteel was prachtig!
Na het kasteel konden we naar een onsen 温泉 met zicht op het kasteel! En hoewel ik ervan uitging dat het water van een Japans bad net iets te heet is voor de doorsnee Belg, bleken zowel Bart als papa en mama en zot op te zijn!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ey hilde

ik ben benieuwd naar het verdere avontuur met de familie. kben ook wel nieuwsgierig om u in trouwkimono te zien, de nikias loopt maar te stoefe da hij al foto's heeft gezien. en kalimero zou hier op zeggen, dat is niet eerlijk, maar ik zal wel braaf wachten. het is nu ook veel te druk in ons belgenlandje, want dit weekend gaan we brussel bezetten en daar feest vieren. 100 jaar scouts olé olé

groetjes

18:14  

Post a Comment

<< Home